Oedeemtherapie

Wat is oedeem?
Lymfoedeem is een veelvoorkomende aandoening en uit zich als zwelling van een gedeelte van het lichaam. Het wordt veroorzaakt door een gestoorde aan- en/of afvoer van vocht in het lichaam.

Verschillende soorten oedeem
- Primair lymfoedeem : de aanleg van het lymfestelsel is verstoord en het lymfestelsel is bij de geboorte niet goed aangelegd
- Secundair lymfoedeem : nadat de lymfeklieren verwijderd zijn door een operatie en als gevolg van bestraling en/of chemotherapie
- Traumatisch oedeem :na een ongeval (bij een breuk of verstuiking van bijv. de enkel is de zwelling rondom de enkel al een vorm van oedeem)
- Lipoedeem: ongelijkmatige vetverdeling over het lichaam
- Veneus oedeem: door een verminderde hartfunctie of spataderen

Hoe kan je lymfoedeem herkennen?
- Vochtvorming: kleren zitten strakker, een ring / horloge knelt en laat een afdruk in de huid achter
- Zwaar of moe gevoel in de armen / benen
- Gevoel van spanning
- Spanningspijn
- Tintelingen, een gevoel alsof er mieren onder de huid kruipen
- Beperking van de beweeglijkheid van de gewrichten
- Huidveranderingen: sinaasappelhuid, glans op de huid, droge/ schilferende huid

Wat is oedeemtherapie?
Oedeemtherapie is een behandeling van lymfoedeem van bijv. arm of been door een oedeemtherapeut. De therapie is gericht op het beperken en voorkomen van toename van het oedeem om de bewegingsmogelijkheid te vergroten, of in ieder geval te behouden.

Voor wie?
Iedereen die als gevolg van een (oncologische) aandoening oedeemklachten heeft:

Meer informatie kun je lezen op de website van de de oedeemfysiotherapeut en op fysiotherapie en kanker